Nye krav til digitale kasseapparater
Fra og med 1. januar 2024 skal bl.a. caféer, pizzeriaer, købmænd og restauranter bruge et digitalt salgsregistreringssystem (kasseapparat), der lever op til nye lovkrav.
De nye lovkrav står i momsbekendtgørelsen og gælder for virksomheder, der tilhører en af disse fire brancher, og som samtidig har en årlig omsætning på under 10 mio. kr.:
- Caféer, værtshuse, diskoteker mv.
- Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
- Købmænd og døgnkiosker
- Restauranter
15 tekniske krav til kasseapparater
Formålet med de nye krav til kasseapparaterne er at sikre et tilstrækkeligt dokumenteret datagrundlag for virksomhedernes salgsregistrering.
Skattestyrelsen har udarbejdet en tjekliste med 15 tekniske krav, som et digitalt salgsregistreringssystem skal leve op til for at overholde reglerne fra 1. januar 2024. Du kan se listen her.
Hvis din virksomheds nuværende salgsregistreringssystem ikke lever op til kravene, anbefaler Skattestyrelsen, at du enten opdaterer softwaren eller anskaffer et nyt system.
Risiko for bøder og dagbøder
Skattestyrelsen har sendt breve til de relevante virksomheder, og det er virksomhedens eget ansvar at have et system, der overholder loven.
Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomhed er omfattet, bør du tage fat i din revisor. Skattestyrelsen har nemlig varslet bøder og efterfølgende dagbøder til virksomheder, der bruger salgsregistreringssystemer, der ikke overholder kravene.
Bødetaksten ved første besøg er 10.000 kr., og beløbet vil stige med 10.000 kr. ved efterfølgende besøg, så andet besøg koster 20.000 kr. osv. Dagbøder vil som minimum være 1.000 kr. pr. dag.
Yderligere information
Hvis du har brug for rådgivning eller assistance i forhold til salgsregistreringssystemet i din virksomhed, er du velkommen til at kontakte inforevisions skatteafdeling. Læs mere om os her.