”Vi har virkelig fået vendt skuden. Hvor vi før har haft 50 medarbejdere og fem køkkener, har vi nu 17 medarbejdere og to køkkener. Alligevel tjener vi mere end nogensinde,” siger Maria og Thomas ...

Smagssans A/S

Driftstabet efter en stor brand tvang catering-virksomheden Smagssans til at redefinere sig selv. I dag er der færre ansatte, større fokus og højere dækningsbidrag end før. Samtidig er økonomistyringen styrket med bl.a. nye forretningsgange, bedre rapportering og digitale løsninger. Nu gælder det fremtiden.

Da der en eftermiddag i april 2015 udbrød brand i Eksperimentarium i Hellerup, åd flammerne også et stort produktionskøkken, som lå i samme bygning. Køkkenet tilhørte den familieejede catering-virksomhed Smagssans A/S, som leverer kantine- og frokostordninger i hovedstadsområdet.

Situationen var kritisk. Fra den ene dag til den anden kunne Smagssans ikke levere mad til kunderne som lovet, og processen med forsikringsselskabet trak ud, hvilket tærede på likviditeten. Oveni det hele var den interne økonomistyring ikke gearet til den specielle situation, og da det blev opdaget, ændrede situationen sig yderligere.

”I tiden efter branden blev der ved med at dukke ubehagelige overraskelser op, og det gik op for os, at vi havde brug for hjælp til at finde ud af, hvordan vores situation reelt så ud, og om det var muligt for os at fortsætte,” fortæller direktør og partner Thomas Tranberg.

Han står for den daglige drift sammen med sin kone, Maria Tranberg, der siden branden har varetaget stillingen som økonomiansvarlig.

Hjælp til at rette virksomheden op

Smagssans kontaktede inforevision, som i forvejen reviderede virksomhedens regnskaber og kendte til forretningen. Det blev begyndelsen på et tæt samarbejde om at bringe Smagssans tilbage på sporet og skabe det økonomiske grundlag for virksomhedens nye fremtid.

”I hele det her forløb er det blevet meget tydeligt for os, at en sund virksomhed kræver tæt føling med de bevægelser, der sker i det daglige.”
Thomas og Maria Tranberg, Smagssans A/S

inforevision gav os praktisk hjælp og rådgivning, og de hjalp os med at rede trådene ud og lægge nye budgetter, så vi kunne rette virksomheden op med realistiske vækstplaner og en ny retning. I tiden lige efter branden fik vi et tæt og tillidsfuldt forhold. Vi talte sammen næsten dagligt dengang og oplevede, at de udviste en reel omsorg for os. De engagerede sig i opgaven og gav os tro på, at der nok skulle komme styr på tingene,” siger Maria og Thomas Tranberg.

Og det kom til at holde stik. Smagssans har klaret skærene og driver i dag en langt mere struktureret og lønsom forretning.

”Vi har virkelig fået vendt skuden. Hvor vi før har haft 50 medarbejdere og fem køkkener, har vi nu 17 medarbejdere og to køkkener. Alligevel tjener vi mere end nogensinde,” siger Maria og Thomas Tranberg.

”Sammen med Smagssans har vi tilpasset og optimeret forretningsprocesser og arbejdsgange, og fundet digitale løsninger på nogle af de opgaver, som tidligere blev udført manuelt.” 
Catharina Mortensen, associeret partner, inforevision

Det giver mening at samle opgaverne ét sted

Efterhånden som virksomheden har fundet fodfæste, er behovet for bl.a. økonomisk rådgivning og bedre rapportering vokset. Derfor har Smagssans nu valgt at samle hovedparten af sit bogholderi og regnskab samt lønadministration i inforevisions afdeling for Erhvervsservice. Det er fortsat partner i inforevision, statsautoriseret revisor Tore Kolby, og hans team, der reviderer Smagssans.

”Afdelingerne i inforevision er vant til at arbejde tæt sammen, så det giver rigtigt god mening for os at samle revision og rådgivning med regnskab og bogholderi dér. Desuden kan de give os den sparring og vejledning, vi søger – ikke kun i forbindelse med regnskabsafslutningen, men også strategisk og fremadrettet,” siger Thomas og Maria Tranberg.

Bedre brug af ressourcer

Et af Smagssans’ største ønsker har været pålidelige og retvisende månedsrapporter med et integreret budgetoverblik. Det har de fået, men flytningen til inforevision har også skabt værdi på andre måder.

”Smagssans har hele vejen været meget engageret og har i tæt samarbejde med vores konsulenter tilpasset forretningsprocesser, optimeret arbejdsgange og fundet digitale løsninger på nogle af de opgaver, som tidligere blev udført manuelt. Det har forenklet og effektiviseret arbejdet, og Smagssans har fået en bedre indsigt i de processer og systemer, der ligger bag fakturering, betalinger, lønkørsler osv. Det betyder også, at de på en række punkter nu kan selv og ikke behøver assistance i samme grad. I stedet kan vi fokusere på de mere komplekse drifts- og udviklingsopgaver,” siger Catharina Mortensen, der er associeret partner i inforevision og leder af Erhvervsservice.

”De engagerede sig i opgaven og gav os tro på, at der nok skulle komme styr på tingene.”
Thomas og Maria Tranberg, Smagssans A/S

Brændt barn skyr ilden

Smagssans har genvundet kontrollen over økonomien og føler sig nu klædt godt på til at udvikle familievirksomheden.

”I hele det her forløb er det blevet meget tydeligt for os, at en sund virksomhed kræver tæt føling med de bevægelser, der sker i det daglige. Hvis vi kan se, at en kunde ændrer købemønster eller omkostningerne pludselig stiger på et område, kan vi analysere årsagen og gøre noget ved det. Brændt barn skyr ilden, og for os er det virkelig vigtigt at have indsigt og overblik. Så undgår vi ubehagelige overraskelser og kan handle i tide, hvis det begynder at skride et sted,” siger Maria og Thomas Tranberg.

Kort & Godt

Smagssans har mere end 30 års erfaring i at lave mad og afvikle selskaber. Virksomheden blev grundlagt under navnet VIP af Anni Tranberg i 1980, hvor hun etablerede sig som professionel Party Planner og bl.a. åbnede en ”ta’-ud-af-huset restaurant”, som take-away dengang blev kaldt. I dag er virksomheden overtaget af 2. generation, og det primære forretningsområde er frokostordninger og kantinedrift.

→ Medarbejdere: 17 ansatte

→ Omsætning (2018): ca. 25 mio. kr.

www.smagssans.dk