Få besked, når der er nyt

Vil du holde dig up-to-date? Tilmeld dig vores infoupdate. Så får du direkte besked, når vi publicerer nyt indhold, der er aktuelt for dig.

Jeg accepterer


Forretningsbetingelser

Anvendelsesområde

Nærværende forretningsbetingelser (”Forretningsbetingelserne”) udgør sammen med det af inforevision statsautoriseret revisionsaktieselskab (”inforevision”) fremsendte aftalebrev (”Aftalebrevet”) eller det af kunden accepterede tilbud (”Tilbuddet”) samt en eventuel indgået ”Databehandleraftale” det samlede aftalegrundlag mellem kunden og inforevision, vedrørende de ydelser inforevision leverer til kunden, og finder anvendelse på alle aftaler mellem kunden og inforevision, medmindre andet specifikt aftales skriftligt mellem parterne. Aftalen kan alene ændres skriftligt i enighed mellem kunden og inforevision. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem Forretningsbetingelserne og Aftalebrevet/Tilbuddet, finder Aftalebrevet/Tilbuddet anvendelse forud for Forretningsbetingelserne. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem forretningsbetingelserne og en eventuel Databehandleraftale har Databehandleraftalen forrang.

inforevision benævnt i Forretningsbetingelserne omfatter inforevision, dets partnere og medarbejdere.

De statsautoriserede revisorer i inforevision er alle beskikkede af Erhvervsstyrelsen og er medlemmer af FSR-danske revisorer. inforevision efterlever International Ethics Standards Board for Accountants’ internationale retningslinjer for revisorers etiske adfærd (IESBA Code) og de yderligere etiske krav, der er gældende i Danmark og tilstræber at udføre alle vores opgaver i overensstemmelse med god revisorskik.

inforevision er medlem af Moore Global Network Limited (”MGNL”) der er et britisk selskab med begrænset ansvar, som ikke leverer revision eller andre professionelle ydelser til klienter. Sådanne ydelser leveres alene af medlemsfirmaer i MGNL i deres respektive geografiske områder. MGNL og dets medlemsfirmaer er juridisk uafhængige og selvstændige enheder, der ejes og drives i de enkelte lokationer. Alle ydelser omfattet af Forretningsbetingelserne og Aftalebrevet/Tilbuddet er ydet af inforevision og ikke af MGNL eller andre medlemmer af MGNL. Hverken MGNL eller andre medlemmer af MGNL har noget ansvar for ydelser leveret af andre medlemmer.

 

Samarbejdet og udførelse af opgaven

inforevision udfører opgaven i henhold til Aftalebrevet/Tilbuddet samt kundens skriftlige og udtrykkelige instrukser, der skriftligt er accepteret af inforevision (”Opgaven”). Dette gælder tilsvarende for yderligere arbejde, som inforevision udfører i forbindelse med en ændring af Opgavens omfang, der tillige er omfattet af aftalen mellem kunden og inforevision og vilkårene heri, dog med forbehold for en ændring i honorar og tidsplan.

inforevision vil bestræbe sig på at udføre Opgaven i overensstemmelse med den aftalte tidsplan. Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt skriftligt, er eventuelle datoer og tidsplaner dog alene af hensyn til planlægning og er dermed vejledende og ikke bindende.

Kunden skal samarbejde med inforevision om løsning af Opgaven, herunder rettidigt foranledige, at inforevision får adgang til de for Opgaven nødvendige oplysninger, materialer og ressourcer.

inforevision er ikke forpligtet til efterfølgende at ajourføre anbefalinger, konklusioner, rapporter, præsentationer eller andre produkter, der endeligt er overdraget eller kommunikeret til kunden.

inforevision sammensætter efter eget skøn det team af medarbejdere eller samarbejdspartnere, som inforevision finder bedste egnet til at løse Opgaven.

Inforevision er berettiget til at anvende underleverandører.

 

Særlige betingelser vedrørende regnskabsmæssig assistance, erhvervsservice- og interimsopgaver

Medmindre andet er skriftligt accepteret af inforevision, har kunden instruktions- og kontrolansvar overfor inforevision og Opgaven. Det er således kundens ansvar at instruere, følge op på og løbende og regelmæssigt kontrollere det af inforevision udførte arbejde. Dersom inforevision ikke ved udtrykkelig skriftlig accept har påtaget sig et sådant instruktions- og kontrolansvar, påtager inforevision sig ikke noget ansvar i denne henseende.

Såfremt inforevision skriftligt har påtaget sig et instruktions- og kontrolansvar, begrænser dette på ingen måde kundens ansvar for at overholde gældende regnskabs-, skatte- og afgiftslovgivning.

Der må ikke tildeles inforevision prokura, adgang til likvide midler eller anden bemyndigelse, der kan have økonomiske konsekvenser for kunden eller på anden måde i tilfælde af fejl eller misbrug. Såfremt en sådan prokura, adgang eller bemyndigelse tildeles inforevision og kunden lider et tab som direkte eller indirekte følge heraf, påtager inforevision sig intet ansvar herfor.

inforevision yder assistance i forbindelse med klargøring til betalinger i banken, men Kunden skal altid selv godkende, at de pågældende beløb skal betales/overføres og at modtager er korrekt. Inforevision påtager sig ikke ansvar for at der betales fakturaer eller lignende, som ikke skulle være betalt.

Aftalebrevet/Tilbuddet indeholder en konkret beskrivelse af de aftalte arbejdsopgavers indhold og ansvarsfordeling mellem kunden og inforevision.

 

Fortrolighed og tavshedspligt

inforevision og kunden er gensidigt forpligtet til at behandle alle oplysninger, modtaget fra den anden part eller modtaget om den anden part i forbindelse med Opgavens udførelse, fortroligt.

Fortrolighedsforpligtelserne i dette afsnit finder dog ikke anvendelse på oplysninger, der (i) er offentligt tilgængelige, som (ii) den modtagende part allerede er bekendt med, der (iii) er bestemt til videregivelse, herunder ved samtykke fra den afgivende part, som (iv) videregives til en anden rådgiver, underlagt samme fortrolighedsforpligtelse, eller (v) som kræves videregivet i henhold til gældende lov eller myndighedsafgørelsen.

Det er inforevisions henholdsvis kundens ansvar at sikre, at alle medarbejdere, samarbejdspartnere mv. er gjort opmærksom på fortrolighedsforpligtelserne i dette afsnit og at disse efterleves.
inforevision er undergivet reglerne i hvidvaskloven og persondataloven, og skal blandt andet indhente og opbevare identitetsoplysninger på kunden. inforevision videregiver ikke i strid med persondataloven kundens personoplysninger til tredjemand uden kundens samtykke. Inforevision er berettiget til at anvende 3.part til indhentning og opbevaring af indhentede oplysninger. Inforevision anvender pt. Creditro til denne opgave.

Alle partnere og medarbejdere i inforevision er pålagt tavshedspligt omkring kundens forhold, og som led i inforevisions interne kvalitetsstyringspolitik er der etableret sikkerhedsprocedurer for håndtering af fortroligt materiale.

 

Elektronisk kommunikation

Medmindre andet aftales, kan kommunikation af dokumenter og meddelelser, der vedrører Opgaven, ske elektronisk.

inforevision har strenge interne forretningsgange for IT-anvendelse, herunder for udveksling af data og programmel, for regelmæssig backup og anvendelse af opdateret antivirusprogrammel.

inforevision indestår ikke for, at fortrolighed kan opretholdes ved elektronisk kommunikation, herunder i form af e-mails eller lignende og påtager sig intet ansvar, såfremt fortroligheden brydes og inforevision har ageret med sædvanlig agtpågivenhed.

inforevision påtager sig ved fremsendelse af e-mails eller ved kommunikation via andet medie intet ansvar for, hvorvidt e-mails eller andre datamedier fra inforevision kan indeholde virus eller på anden måde forårsage problemer i kundens IT-systemer. Data kan ødelægges og levering af data kan forsinkes eller helt forhindres. Begge parter er ansvarlige for at beskytte egne systemer og interesser mod computervirus og lignende, herunder mod utilsigtet adgang til systemerne.

inforevision er ikke ansvarlig overfor kunden for et tab eller en skade, som måtte opstå som følge af inforevisions brug af internettet, kundens netværk, programmer, elektroniske data eller andre systemer.

 

Videregivelse af ydelser eller produkter samt immaterielle rettigheder

Kunden har alene ret til at anvende det produkt, der leveres i medfør af Aftalebrevet/Tilbuddet, primært til eget brug og til det formål, der er angivet i Aftalebrevet/Tilbuddet. Brugsretten omfatter dog ikke eventuelle modeller og metoder og lignende, som er anvendt i forbindelse med ydelsens udførelse, og som tilhører inforevision.

Ydelsen eller produktet er leveret til kunden til internt brug og må ikke uden inforevisions skriftlige samtykke videregives til tredjemand, medmindre dansk lovgivning eller retslig afgørelse kræver en sådan videregivelse.

Medmindre andet udtrykkeligt aftales skriftligt, bevares enhver immateriel rettighed, der tilhører inforevision eller udvikles af inforevision i forbindelse med Opgaven, af inforevision, uanset om denne overleveres til kunden i forbindelse med Opgavens udførelse.

Kunden skal tillige indhente inforevisions skriftlige forhåndsgodkendelse, såfremt årsrapporten ønskes offentliggjort i uddrag eller i en form, som afviger fra den, som inforevision har forsynet med revisionspåtegning, idet årsregnskabsloven indeholder særlige regler herom. inforevision påtager sig intet ansvar for kundens eventuelle egen anvendelse af det udleverede
materiale, medmindre der indgås særskilt aftale om inforevision assistance med bearbejdning af materialet samt inforevisions ansvar i forbindelse hermed.

 

Markedsføring

Inforevision kan med kundens samtykke, i forbindelse med sin markedsføring, herunder ved afgivelse af tilbud, præsentationer eller
undervisning, henvise til kunden og Opgaven ved brug af kundens navn og logo, når Opgaven er afsluttet.

 

Opbevaring af materiale

Arbejdspapirer og anden dokumentation, herunder såvel elektroniske som fysiske arbejdspapirer, der tilvejebringes som led i udførelsen af Opgaven, tilhører alene inforevision. Sådan dokumentation vil som udgangspunkt blive slettet eller makuleret efter 5 års opbevaring, medmindre særlovgivning påkræver længere opbevaringsperioder.

Finder inforevision det hensigtsmæssigt at udlevere materiale eller filer til kunden, sker dette under forudsætning af, at kunden alene anvender materialet til eget brug og ikke videregiver dette til tredjemand.

 

Honorar, udlæg og betalingsbetingelser

Honorar for inforevisions ydelser beregnes i overensstemmelse med de i Aftalebrevet/Tilbuddet anførte vilkår.

Hvis der ikke foreligger særskilt aftale om beregning af honorar, vil inforevisions honorar beregnes på grundlag af anvendt tid og de til enhver tid fastsatte timesatser for de forskellige medarbejderkategorier, herunder endvidere under hensyntagen til rimeligheden af arbejdsindsatsen.

Ved særligt ressourcekrævende opgaver, herunder eksempelvis opgaver, der kræves udført med særligt korte frister, kan timesatserne forhøjes med indtil 50 %.

Eventuelle meddelte honorarestimater gives efter bedste skøn, men er ikke bindende for inforevision medmindre dette er specifikt angivet i Aftalebrevet/Tilbuddet. Hvis det bliver åbenbart, at honoraret vil overstige det meddelte estimat væsentligt, vil inforevision informere kunden herom.

inforevision regulerer timesatserne hver den 1. januar.

Ved etablering af kundeforholdet og herefter årligt opkræves et gebyr for KYC-processen. Gebyret medgår til dækning af inforevisions betaling for tredjepartsverificering og administration i forbindelse med Hvidvasklovgivningen. Opstart gebyr og årligt gebyr fremgår af aftalebrevet.

Foruden honoraret og ovenstående gebyr vil inforevision fakturere kunden for udlæg, rejseomkostninger mv., der rimeligt har været afholdt af inforevision, i forbindelse med Opgavens udførelse.

Faktura vil sædvanligvis blive fremsendt i takt med Opgavens udførelse, og fakturaen vil være specificeret på de arbejdsopgaver, inforevision har været beskæftiget med.

Der faktureres sædvanligvis én gang om måneden. Betalingsbetingelser er netto kontant otte (8) dage. Ved betalingsforsinkelse tilskrives morarenter i henhold til rentelovens bestemmelser, ligesom kunden ved fremsendt rykker fra inforevision pålægges at betale et rykkergebyr stort kr. 100,00.

Er kunden uenig i en faktura, udstedt af inforevision, skal kunden gøre inforevision opmærksom herpå inden udløbet af fakturaens betalingsfrist og senest 30 dage fra fakturadatoen, idet kunden ellers ikke kan gøre indsigelser mod fakturaen.

inforevision kan, afhængig af omstændighederne, anmode kunden om forudbetaling af honorar.

 

Øvrige betingelser

Såfremt kunden i aftalens løbetid eller i en periode på 3 måneder efter dens ophør ansætter eller på anden måde beskæftiger Inforevisions medarbejdere, skal kunden betale Inforevision en kompensation svarende til 3 (tre) måneders lønomkostning for Inforevision vedr. den pågældende medarbejder til dækning af Inforevisions udgifter til uddannelse, oplæring mv. Dette gælder dog kun medarbejdere, som har udført arbejde for kunden i 40 timer eller mere inden for de seneste 3 (tre) måneder forud for ophør af deres ansættelse hos Inforevision.

De fleste af inforevisions medarbejdere har underskrevet en kundeklausul, der indebærer, at medarbejderen i et vist tidsrum fra sin fratrædelse ikke må tage ansættelse hos eller yde assistance til inforevisions kunder.

Såfremt kunden udleverer nøgler, ID-kort, adgangskort, passwords og koder af forskellig art mv., til en af inforevisions medarbejdere, er det kundens ansvar, når aftaleforholdet mellem kunden og inforevision ophører eller når en konkret opgave ophører, at sikre, at det udleverede materiale tages retur samt at passwords og koder ændres, hvor dette er påkrævet. Kunden har tillige ansvar for, at inforevisions medarbejdere kvitterer for modtagelsen og afleveringen af udleveret materiale.

De fysiske arbejdsforhold hos kunden skal til en hver tid opfylde gældende lovgivning og anvisninger for indretning af arbejdspladser og arbejdsmiljø mv.

 

Forsikring

inforevision har tegnet revisoransvars- og garantiforsikring ved CNA Hardy.

 

Ansvarsbegrænsning rådgivningsydelser og lignende ydelser

inforevision er ansvarlig for levering af Opgaven, som defineret i Aftalebrevet/Tilbuddet i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler med de begrænsninger, der følger af dette afsnit.

inforevision er alene ansvarlig for rådgivning, der ydes konkret i henhold til en defineret opgave. inforevision påtager sig således intet ansvar for generel rådgivning, hvad enten denne hidrør fra inforevisions hjemmeside, brochurer, foredrag eller anden generel rådgivning.

Kunden er ansvarlig for, at alle oplysninger, der gøres tilgængelige for inforevision, er korrekte, nøjagtige og ikke vildledende, og inforevision er ikke ansvarlig for tab, der direkte eller indirekte skyldes mangelfulde, fejlagtige eller vildledende oplysninger, der er modtaget fra kunden eller som er indhentet af inforevision, herunder offentligt tilgængelige oplysninger. Det er ikke inforevisions ansvar at verificere sådanne oplysninger.

inforevisions ansvar kan under ingen omstændigheder overstige tre gange det påregnede honorar i forbindelse med Opgavens udførelse og aldrig mere end samlet kr. 2.500.000,00 pr. kunde og opgave.

For så vidt angår transaktionsopgaver tilsender inforevision et særskilt aftalebrev/tilbud. Såfremt kunden modtager et sådan aftalebrev/tilbud ved transaktionsopgaver, har ansvarsbegrænsningerne i nævnte aftalebrev/tilbud anvendelse forud for ansvarsbegrænsningerne i dette afsnit i tilfælde af uoverensstemmelse.

Aftales øvrige begrænsninger af det samlede erstatningsansvar, fremgår dette af Aftalebrevet/Tilbuddet.

inforevision er uanset ovenstående aldrig ansvarlig for indirekte tab eller følgeskader, herunder driftstab, mistet goodwill, fortjeneste, tabt avance, retablering af data, tab af data, fejlbehæftede data, forøget intern arbejdsindsats samt omkostninger hertil, følgetab, følgeskader, herunder hvis disse opstår som følge af leverede ydelser, leveret programmel eller programmeltilretning. inforevision kan ikke holdes ansvarlig for krav, der måtte opstå som et resultat af falsk, misvisende eller ufuldstændig information, data eller dokumentation, der er tilvejebragt af andre end inforevision.

inforevision er ikke ansvarlig for produkter, der overleveres i udkast.

Ovenstående ansvarsbegrænsninger finder anvendelse uanset om inforevision har handlet uagtsomt eller groft uagtsomt, men ikke såfremt den ansvarspådragende handling eller undladelse er forsætlig.

 

Tvister

I tilfælde af utilfredshed med inforevisions ydelser eller udførelse af Opgaven i øvrigt, kan kunden til enhver tid kontakte den ansvarlige partner eller inforevisions administrerende direktør.

inforevision er underlagt de for revisorer gældende etiske regler, som udstedt af International Ethics Standards Board for Accountants’ internationale retningslinjer (IESBA Code) og de yderligere etiske krav, der er gældende i Danmark. Kunden kan indbringe forespørgsler over vores ydelser og det beregnede honorar for FSR-danske revisorers Responsumudvalg.

Tvister, der udspringer af Aftalebrevet, herunder tvister om den af inforevision leverede ydelse og om eksistensen af et aftaleforhold mellem kunden og inforevision, skal behandles efter dansk ret og ved de almindelige danske domstole.

 

Ikrafttræden og ophør

Det er de til enhver tid gældende Forretningsbetingelser med bilag, som ændret fra tid til anden af inforevision, der finder anvendelse.

Hvis den aftalte ydelse er revision, kan aftaleforholdet bringes til ophør i overensstemmelse med de regler, der gælder herfor.

For øvrige ydelser kan aftaleforholdet opsiges med én måneds varsel. Aftaleforholdet kan dog opsiges uden varsel af inforevision, såfremt betaling af det aftalte honorar til inforevisions er forsinket med mere end én måned.

Genveje