Få besked, når der er nyt

Vil du holde dig up-to-date? Tilmeld dig vores infoupdate. Så får du direkte besked, når vi publicerer nyt indhold, der er aktuelt for dig.

Jeg accepterer


Senest 20. januar 2025 skal du indberette dine medarbejderes aktieløn til eKapital. Vi har ...
11. december 2024

Guide: Indberetning af medarbejderaktier til Skattestyrelsen

Husk at indberette dine medarbejderes aktieløn til eKapital senest 20. januar 2025. Vi har sammensat en guide, som kan hjælpe din virksomhed med at få styr på kravene til denne indberetning.

Hvad er eKapital, og hvorfor er den vigtig?

Mens indberetningen til eIndkomst omhandler løn, drejer indberetningen til eKapital sig om selve erhvervelsen af aktier, som medarbejderne har fået gennem aktielønsprogrammer. Det kan være i form af Restricted Stock Units (RSUs), Performance Shares, Stock Options eller Warrants.

Tidligere var det normalt depotførerne (fx banker og finansielle institutioner), der havde ansvaret for at indberette medarbejderaktier, men den forpligtelse er nu blevet overført til arbejdsgiverne.

Ved at indberette erhvervelsen af medarbejderaktier sikrer I, at disse oplysninger automatisk bliver en del af medarbejdernes årsopgørelse. Medarbejderne skal blot kontrollere, at de rigtige antal aktier er indberettet, uanset om aktierne er opbevaret i et dansk eller udenlandsk depot.

Indberetning til eKapital gælder for alle medarbejdere, der har modtaget aktier i henhold til ligningslovens §§ 7P, 16 eller 28, og som er ansat i danske selskaber – uanset, om de er bosiddende i Danmark eller i udlandet.

Hvordan foregår indberetningen?

Indberetningen sker via et Excel-ark, der skal udfyldes med information om erhvervelsen af aktierne, deltageren, aktierne og selve transaktionen. Det er vigtigt at følge det fastlagte format nøje, da det stiller krav til antal tegn og decimaler for hvert felt.

Når arket er korrekt udfyldt, konverteres det til en txt-fil med nødvendige koder og sendes til Skattestyrelsen. Denne indsendelse kan ske via selskabets skattemappe eller gennem en Gateway-adgang. Hvis indberetningen sker via Gateway, kvalitetssikres dataene, og de håndteres direkte i systemet, som depotførere bruger.

Risiko for bøder ved manglende eller fejlagtig indberetning

Indberetningen skal sendes til Skattestyrelsen senest den 20. januar året efter indkomståret. For indkomståret 2024 skal indberetningen altså være færdig senest den 20. januar 2025. Det er ikke muligt at få fristforlængelse.

Indberetningen kan som regel begynde fra midten af december. Den præcise startdato vil snart blive offentliggjort på eKapitals hjemmeside.

Vær opmærksom på, at manglende eller fejlagtige indberetninger kan medføre bøder i henhold til gældende regler.

Husk også indberetning til eIndkomst

Ud over eKapital-indberetningen er det også vigtigt at huske at indberette de avancer, der er skattepligtige som lønindkomst. Sørg for at få styr på begge indberetninger for at undgå problemer med Skattestyrelsen.

Flere informationer

Har du brug for rådgivning eller assistance i forbindelse med eKapital-indberetningen eller andre skattemæssige forhold, er du velkommen til at kontakte inforevisions skatteafdeling. Du kan læse mere om os her. 

Flemming Saabye
Leder af skatteafdelingen
T: 39 53 50 38
fsa@inforevision.dk

Jannik Petersen
Skatterådgiver
T: 39 53 50 47
jpe@inforevision.dk