Midlertidig kompensationsmodel for virksomhedens faste omkostninger.

Covid-19: Kompensation for virksomheders faste omkostninger

Midlertidig kompensationsmodel for virksomhedens faste omkostninger.

Målgruppe

  • Virksomheder med omsætningstab 35 % – 100 %.
  • Der kan maksimalt opnås 110 mio. kr. i kompensation.
  • Er virksomhedens faste udgifter mindre end 12.500 kr. i perioden, ydes der ingen kompensation. 

Indhold

Ordningen er målrettet faste udgifter, der kompenseres som udgangspunkt mellem 25 % – 80 % afhængig af omsætningsnedgang og eventuelt reduceret med kompensationssats* underskud seneste årsregnskab.

Praktiske forhold

Der lægges op til en ordning, hvor virksomheder kan få godtgjort dokumenterbare faste omkostninger, fx:

  • Husleje
  • Renteudgifter
  • Kontraktbundne udgifter i en periode (fx leasing)

Pengene skal betales tilbage, hvis virksomheden ikke får det forventede tab.

Ansøgningsvejledningen indeholder præciseringer af, hvad faste omkostninger omfatter, og for referenceperioden, der skal være udgangspunktet for ansøgningen. Modtagere af kompensation >60 mio. kr. må ikke foretage tilbagekøb af aktier og betale udbytte i 2020 og 2021.

inforevision anbefaler, at virksomheden hurtigst muligt skaber et overblik over sine faste udgifter.

Ansøgning og dokumentation

  • Ansøgning sker digitalt til Erhvervsstyrelsen.
  • Virksomheden skal opgøre sin forventede omsætningsnedgang for perioden 9. marts –8. juni og anmode om kompensation for faste udgifter.
  • Det forventes, at der skal udarbejdes særskilt ansøgning for den forlængede periode 9. juni – 8. juli 2020.
  • Der skal medsendes tro- og loveerklæring samt revisorerklæring.
  • Der skal oplyses om resultatet for regnskaber med balancedag efter 28/2 2019 iht til seneste årsregnskab offentliggjort senest den 8/3 2020, eller resultat for kalenderåret 2019, hvor årsregnskab ikke er offentliggjort inden ovennævnte dato.
  • Ansøgningen kan ske på virksomhedsguiden.dk
  • Ansøgning skal indsendes senest 30.juni 2020.
  • Der er ikke udarbejdet bekendtgørelse for den forlængede periode, og der foreligger ikke oplysninger om hvornår denne ansøgning kan påbegyndes, hvilke yderligere krav der vil blive stillet til ansøgningen samt ansøgningsfristen. Der skal udarbejdes særskilt anmodning om den forlængede periode.

Revisorbistand

  • Revisor skal afgive erklæring på ansøgningen om de faste omkostninger og det oplyste resultat.
  • Virksomhedens udgift til revisor dækkes med 80 %, (dog max.  kr. 16.000) hvis ansøgningen udløser kompensation. Ansøgningen skal bilægges faktura fra revisor.
  • Revisoreklæring skal afgives med høj grad af sikkerhed, efter ISA 805.
  • Erhvervsstyrelsen kan pålægge virksomheden yderligere revisorbistand.
  • Kontakt din revisor for at høre mere om din virksomheds muligheder.
Nyheder og viden

Viden & nyheder

Bliv løbende opdateret med viden, værktøjer og aktuelt nyt til dig og din virksomhed.

Tilmeld dig vores e-nyhedsbrev og få nyheder og relevant viden.

Jeg acceptérer
Vores ydelser
Medarbejdere
140
Kunder
3100
Omsætning
+120 mio
Etableringsår
1986
Vækst pr. år.
10 %
+45 39 53 50 00

info@inforevision.dk

inforevision

Buddingevej 312
2860 Søborg

CVR-nr. 19263096

Genveje