Få besked, når der er nyt

Vil du holde dig up-to-date? Tilmeld dig vores infoupdate. Så får du direkte besked, når vi publicerer nyt indhold, der er aktuelt for dig.

Jeg accepterer


Ting tager tid, når man vil gøre dem ordentligt, og dét vil Niels Jacobsen. Han brugte flere år på at forberede familievirksomheden Kiltin A/S på et salg, og da de helt rigtige købere dukkede op, var han klar til at handle. Nu kan Niels Jacobsen overlevere livsværket med vished for, at virksomheden lever ...

Niels Jacobsen solgte familievirksomheden
Timingen var perfekt”

Ting tager tid, når man vil gøre dem ordentligt, og dét vil Niels Jacobsen. Han brugte flere år på at forberede både sig selv og Kiltin A/S på et salg, og da de helt rigtige købere dukkede op, var han klar til at handle. Kombinationen af rettidig omhu, gode rådgivere og timing betyder, at Niels Jacobsen kan overlevere livsværket med vished for, at virksomheden lever videre.

Historien om Kiltin begynder i 1948. Efter krigen begyndte kommunerne i Danmark at formalisere rottebekæmpelsen, og den unge, entreprenante Urban Jacobsen så hurtigt, at der her var et marked. Derfor stiftede han virksomheden Kiltin A/S, som han drev i årtier sammen med sin kone Ulla og fire gode medarbejdere. Kunderne var især en lang række kommuner, og derudover fremstillede og solgte virksomheden bekæmpelsesmidler.

I foråret 1990 blev Urban Jacobsen ramt af sygdom og døde, kun 64 år gammel. Dødsfaldet var helt uventet, og ingen var forberedt på situationen. Hovedparten vedrørende Kiltin var inde i min fars hoved, fortæller sønnen Niels Jacobsen.

”På det tidspunkt arbejdede jeg selv inden for it og havde egentlig ikke planer om at gå ind i familievirksomheden, men min mor stod pludselig alene med det hele, og derfor trådte jeg selvfølgelig til. Jeg var 32 år, og karrieremæssigt er det en rigtig god alder. Man har erfaring, man kan have mange bolde i luften, man kan arbejde solen sort, og det fik jeg brug for. Blot to måneder efter min fars død flyttede vi virksomheden til Støberivej i Stenløse, hvor vi har holdt til lige siden. Det var begyndelsen på mit virke i Kiltin,” siger Niels Jacobsen, der først blev en del af ledelsen og derefter hurtigt overtog virksomheden efter sin mor.

Dygtige medarbejdere skaber rammer for vækst

Hvor man i Urban Jacobsens tid kunne indgå kontraktaftaler om skadedyrsbekæmpelse direkte med de enkelte kommuner, er processen i dag meget anderledes og langt mere reguleret. Nu handler det om avancerede udbudsregler, men den virkelighed har Niels Jacobsen og Kiltin tilpasset sig.

Virksomheden samarbejder i dag med ca. 20 kommuner, og det kommunale marked tegner sig for omkring 50 % af omsætningen.

”Vi er bl.a. blevet store på at opkøbe og overtage andre selskaber i branchen, og det har givet tyngde og bredde i vores aktiviteter,” siger Niels Jacobsen. Den positive udvikling tilskriver han ikke mindst virksomhedens 70 medarbejdere:

”Hvis der er noget, jeg ser tilbage på med stor glæde, så er det medarbejderne. Nogle har været med helt siden 1980’erne og har en enorm erfaring. De er dygtige, specialiserede håndværkere, der ved alt om at gennemgå ejendomme og bekæmpe skadedyr, og de har været afgørende for Kiltins vækst.”

En styret og kontrolleret proces

I dag har Niels Jacobsen rundet de 65 år. Gennem årene har han fået en del købsforespørgsler, men han forholdt sig først for alvor til idéen om at sælge Kiltin, da en god ven gav ham et råd:

”Min ven, der også er advokat, sagde til mig: Ting tager tid. Du begår en fejl ved at tro, at alt bare er godt, for pludselig er du aldersmæssigt dér, hvor du skal ud af virksomheden. Du er meget bedre stillet med en styret og kontrolleret proces, og du bør overveje at sætte noget i gang. Så bliver resultatet meget bedre, når du når målstregen.”

”Det ændrede min opfattelse, og min ven havde ret. En salgsproces tager tid, og det har været hårdt, fordi jeg både har skullet drive en virksomhed i vækst og samtidig forberede den til et fremtidigt salg, men det endte jo godt,” siger Niels Jacobsen.

Et held, at begge lys var grønne

Undervejs i processen med at salgsmodne Kiltin modtog Niels Jacobsen henvendelser fra flere potentielle købere, og i 2021 kom det helt rigtige match.

Det skete, da Bo Risom Jensen, der er partner i inforevision og Head of Transaction Services, foreslog Niels Jacobsen at tage kontakt til den danske kapitalfond Polaris. Polaris ejer nemlig SSG, der er markedsledende inden for skadesservice, industri- og ejendomsservice i Norden, og de ønskede at udvide aktiviteterne med et ben indenfor – ja, præcis: Skadedyrsbekæmpelse.

”Bo kendte Polaris i forvejen, og da han ringede til dem, blev der med det samme skabt en connection. De ville gerne høre mere, og sådan startede forløbet. Timingen var perfekt, og det var et stort held at begge lys var grønne lige præcis dér.”

En intensiv salgsproces helt efter bogen

Med de grundige forberedelser var alt parat til en smidig salgsproces: Niels Jacobsen var som ejerleder og sælger afklaret om sine præferencer. Rådgiverne – advokatfirmaet Lundgrens og inforevision – stod parate. Og Kiltin havde et fuldt opdateret datarum med samtlige relevante dokumenter og informationer om virksomheden, som køber kunne gennemgå.

Kort tid efter den første kontakt kunne Kiltin og SSG derfor underskrive en fortrolighedsaftale (NDA – Non Disclosure Agreement), og derfra gik det hurtigt, og primo september 2021 blev handlen afsluttet.

”Det var en intensiv proces, der kørte helt efter bogen, og jeg har også sagt til Bo, at han burde have en præmie. Det var meget heldigt, at han kendte Polaris og underforstået SSG. Kiltin kører nu videre som brand og som virksomhed, og vi har bevaret arbejdspladserne,” siger Niels Jacobsen og tilføjer: ”Jeg er generelt fan af inforevision. I de 21 år, jeg har brugt dem som revisorer og rådgivere, har der ikke været noget at sætte fingeren på. Det har været en fornøjelse at samarbejde med dem.”

Den rette køber og den rigtige aftale

Og fornøjelsen er gengældt i inforevision. Her har Bo Risom Jensen og hans team i Transaction Services oplevet et tillidsfuldt og stærkt samarbejde med såvel Niels Jacobsen som hans øvrige rådgivere.

”Det er en meget stor beslutning at sælge en familievirksomhed, og det er vigtigt at finde den rette balance mellem penge og passion, fornuft og følelser, fortid og fremtid. Det er lykkedes for Niels Jacobsen. Både personligt og professionelt lægger han stor vægt på ordentlighed og ærlighed, og han har hele vejen været klar i sin kommunikation om, hvad han ønskede for Kiltin og ikke mindst for sine medarbejdere. Det gav et solidt afsæt for at finde den rette køber, gennemføre en effektiv salgsproces og lande den helt rigtige aftale, som alle parter er glade for. Det har været en virkelig spændende rejse at være med på,” siger Bo Risom Jensen, inforevision.

Fri til at gå, når tiden er inde

Niels Jacobsen er fortsat direktør for Kiltin A/S, og datoen for sidste arbejdsdag er ikke fastsat, men han har en klar aftale med SSG om en åben og ærlig dialog om hans exit.

”Jeg oplever, at SSG har stor respekt for Kiltin. Vi får lov at gøre tingene på vores måde, og medarbejderne kan se, at virksomheden fortsætter – også selvom SSG har store ambitioner. Det har jeg jo også selv. Men jeg vil ikke skygge for SSG’s planer, og jeg vil være fri til at gå, når tiden er inde til at takke af. Måske går der et år eller to, men jeg forsvinder ikke ’over night’,” forsikrer Niels Jacobsen og slutter:

”På mange måder har det været rigtigt spændende at blive solgt. Jeg har jo fået nye, dygtige kollegaer, og det er superinspirerende og kan godt pirre mig lidt. Men det får jo en ende en dag, så nu må vi se, hvad der sker.”

Niels Jacobsens 3 gode råd om virksomhedssalg

1. Ting tager tid, når de skal gøres ordentligt. Det gælder også et virksomhedssalg. Værdierne går tabt, hvis man forpasser det rette tidspunkt, så rettidig omhu er vigtigt. Start processen op, og lyt til betroede rådgivere, som du har kemi med. De ved, hvor dine ”ligtorne” er, og kan udfordre dig på væsentlige punkter.

2. Som ejer er det vigtigt at mærke efter: Hvem skal din virksomhed have en fremtid hos? Hvor har virksomheden og dens værdier de bedste chancer for at blive videreført? Hvad er den helt rigtige aftale – og kan den landes?

3. Når salget er på plads, er det vigtigt at aftale din egen exit med de nye ejere – så undgår du at blive en gammel ejerleder, der skygger for en ny organisation.


Om Kiltin A/S

Kiltin blev grundlagt i 1948 og er landsdækkende indenfor alle former for skadedyrbekæmpelse, rådgivning, forebyggende bekæmpelsessystemer, oprensning og desinfektion efter skadedyrsangreb m.m.

Virksomheden servicerer og rådgiver både offentlige og private erhvervskunder, bl.a. medicinal -og fødevarevirksomheder, boligselskaber, industri, landbrug, havneanlæg og rensningsanlæg.

Kiltin A/S beskæftiger 70 ansatte og har distriktskontorer og lagre på både Sjælland, Fyn og i Jylland. Kiltin har desuden et søsterselskab, KIRK Chemicals ApS, der er Skandinaviens største pakke- og distributionsvirksomhed inden for bekæmpelsesmidler til gnavere.

I 2021 blev Kiltin A/S og KIRK Chemicals ApS solgt til SSG, der er markedsledende inden for skades-, industri- og ejendomsservice i Norden.

www.kiltin.dk


Overvejer du også fremtiden for din virksomhed?

I infotransactions arbejder vi med køb, salg og værdioptimering af virksomheder. Vi dækker hele processen fra start til slut, og du bliver betjent af et effektivt, fleksibelt og erfarent team med stærke faglige kompetencer.

Vi har begge ben på jorden og går til opgaverne med situationsfornemmelse og professionalisme. Vi ved, at menneskelige hensyn kan spille en lige så stor rolle som de økonomiske, når det gælder generationsskifte eller salg af et livsværk

Du er velkommen til at kontakte os for en helt uforpligtende samtale, eller vi kan aftale et møde. Du bestemmer.

Bo Risom Jensen
Partner, Head of infotransactions
M: 21 71 99 14
br@infotransactions.dk

www.infotransactions.dk