Få besked, når der er nyt

Vil du holde dig up-to-date? Tilmeld dig vores infoupdate. Så får du direkte besked, når vi publicerer nyt indhold, der er aktuelt for dig.

Jeg accepterer


Installatørvirksomheden Elstyrken i Gentofte er gået all-in på den grønne omstilling. Med tilskud fra SMV:Grøn har virksomheden fået en ny strategi, opkvalificeret medarbejdere og indført konkrete tiltag. Det har givet ny energi og nye, spændende kunder ...

Bæredygtigt forretningsfokus giver Elstyrken et boost

De sidste 15 år har erhvervslivet haft fokus på digitalisering og it-sikkerhed. Nu gælder det den grønne omstilling. Mange større virksomheder forholder sig allerede aktivt til deres miljø- og klimapåvirkning, og det stiller krav til leverandørkæden om at følge trop. Installatørvirksomheden Elstyrken i Gentofte er gået all-in med en ny strategi, opkvalificering af medarbejdere og konkrete tiltag i dagligdagen. Det har givet ny energi og nye, spændende kunder.  

”Hvis man skal lave denne forandring, skal man gøre det med hjertet – ikke for pengene – og ledelsen skal bakke op 100 %.”

Budskabet kommer fra Sanne og Jakob With-Hansbøl. Siden 2021 har ægteparret arbejdet målrettet med at skabe et bæredygtigt fokus i Elstyrken – en veldrevet installatørvirksomhed, der beskæftiger i alt 30 medarbejdere og har base i Gentofte.

Via puljen SMV:Grøn (se faktaboks) har Elstyrken fået støtte til rådgivning, investering og kompetenceudvikling. Resultatet er en strategi, der bygger på virksomhedens værdier, og virksomheden har efterfølgende brugt god tid på at forankre tankegangen internt og kommunikere den grønne profil eksternt.

”Vi har to fokusområder. Det ene er orden i eget hus. Vi efterlever de krav om bæredygtighed, vi har stillet op for os selv. Det andet er at være med til at udvikle nye, bæredygtige løsninger for vores kunder,” siger Sanne With-Hansbøl.

”Vi mener, at alle bør forholde sig til bæredygtighed, og det er jo også sjovt! Virksomheden får et enormt boost af ny viden og engagement.”

Sanne With-Hansbøl, Head of Sustainable Business Development, Elstyrken

Grøn profil giver nye kunder

Hun er Head of Sustainable Business Development i Elstyrken og har tidligere arbejdet med forretningsudvikling i it-branchen. Hun ved, at det kræver meget af både medarbejdere og ledelse at omstille sig til nye måder at tænke og arbejde på.

”Det er en proces, vi først lige har taget hul på, og der er ikke nogen lette løsninger, hvis man vil gøre det ordentligt og oprigtigt. Vi mener, at alle bør forholde sig til bæredygtighed, og det er jo også sjovt! Virksomheden får et enormt boost af ny viden og engagement,” siger Sanne With-Hansbøl og fortsætter:

”Bæredygtighed er kommet for at blive, og vi bliver valgt til af kunder, fordi vi forholder os konkret og professionelt til emnet og kan dokumentere, hvordan vi arbejder med det. Vi er helt åbne om, hvad vi står for, og vi siger pænt nej tak til kunder, der ikke deler vores tilgang til opgaverne.”

”Ulrik giver os sparring, og han er superærlig. Han siger, hvad han mener, og vi har en gensidig respekt og tillid. Han var også en af de første til at anerkende vores satsning på bæredygtighed.”

Jakob With-Hansbøl, CEO, Elstyrken

Mangeårigt samarbejde med inforevision

Ordentlighed, tillid, samarbejde og faglighed er Elstyrkens bærende værdier – både som virksomhed, som arbejdsplads og i rollen som bannerfører for bæredygtig forretningsudvikling i installatørbranchen.

Virksomheden blev grundlagt for over 20 år siden af Jacob With-Hansbøl og en kompagnon, der forlod Elstyrken i 2008. I den forbindelse skulle der ske en overdragelse af virksomheden, og som ny CEO skulle Jakob With-Hansbøl have ny revisor, ny advokat og ny bank. Det blev starten på et mangeårigt samarbejde med inforevision og partner, statsautoriseret revisor Ulrik Christensen, der bl.a. har hjulpet Elstyrken gennem en rekonstruktion.

”Vi tabte en dyr retssag og måtte igennem en rekonstruktion, og her hjalp Ulrik os igennem den proces. Vi lagde kortene på bordet over for samarbejdspartnere og kreditorer, og derfra gik det fremad. I dag driver vi en helt anderledes forretning med sund økonomi. Den rekonstruktion var en milepæl,” siger Jakob With-Hansbøl.

”Ulrik giver os sparring, og han er superærlig. Han siger, hvad han mener, og vi har en gensidig respekt og tillid. Han var også en af de første til at anerkende vores satsning på bæredygtighed. Det er jo en investering, og den koster jo noget, men vi har valgt selv at gå ned i løn. Til gengæld får vi opgaver, vi ikke ellers ville have fået,” siger Jakob With-Hansbøl.

Strøm til papirbunkerne

Over de sidste 15 år har Elstyrken gennemgået en digitaliseringsproces, som bl.a. har sat strøm til papirbunkerne med arbejdssedler. Den digitale timeregistrering betyder, at alle timer bliver registreret og faktureret, og det har ændret billedet af virksomhedens indtjening fuldstændigt.

”Det var en stor forandring for os, men vi har fået langt mere overblik og transparens. Vi kan dokumentere, hvad kunderne får for pengene, og det giver langt færre diskussioner,” siger Jakob With-Hansbøl.

Som leder og ejer har Jakob With-Hansbøl også selv gennemgået en stor udvikling. Før i tiden havde han ALT vedrørende virksomheden i hovedet, og han stod selv for at lave løn og bogføring, udarbejde tilbud og klare administrationen ved siden af kundebesøg. Det blev for sårbart, og han fik ansat en bogholder til at klare opgaverne i samarbejde med inforevisions Erhvervsservice.

”Vi vil gerne bidrage til at ændre kulturen og deler gerne vores viden og erfaringer med grøn forretningsudvikling med dem, der er interesserede. Vi ved, at vi skubber til mange kollegaer i branchen og vil gerne have flere med på holdet.”

Sanne og Jakob With-Hansbøl, Elstyrken

Flere med på holdet

De senere år har udviklingen af Elstyrken desuden omfattet en ændring af selskabsformen fra ApS til A/S, og der er nedsat en bestyrelse og et advisory board, hvor to af virksomhedens nøglepersoner, teknisk chef Jan Rosenlind og servicechef Per Wagner, bl.a. sidder. Ved siden af har Sanne With-Hansbøl taget en bestyrelsesuddannelse på DTU, og den er Jakob With-Hansbøl også gået i gang med.

”Vi er vokset stille og roligt og har fået opbygget tillid og et godt ry, som giver os nogle ret vilde opgaver. Men vi har også skullet arbejde med vores mindset og fx turde fortælle om vores succeser,” siger Sanne og Jakob With-Hansbøl.

I dag bliver de ofte inviteret ud i netværk og til erhvervsarrangementer for til at fortælle deres historie. De gør også meget mere ud af branding på sociale medier og hjemmeside end tidligere:
”Vi vil gerne bidrage til at ændre kulturen og deler gerne vores viden og erfaringer med grøn forretningsudvikling med dem, der er interesserede. Vi ved, at vi skubber til mange kollegaer i branchen og vil gerne have flere med på holdet. Fx skal den smedevirksomhed, der ligger overfor os, i gang med at installere en vindturbine, og de skal også lave en bæredygtighedsrapport – dem inviterer vi herover for at dele vores erfaringer og viden.” 

 

Verdensmål og værdier

Som en del af installationsbranchen føler Elstyrken sig særligt forpligtede til at gøre en indsats og aktivt søge at gøre en forskel i den grønne omstilling i samarbejdet med kunder, leverandører og samarbejdspartnere.

Elstyrkens indsats understøtter især fire af FNs 17 verdensmål, som er i tråd med virksomhedens værdier og forretningsgrundlag: Ordentlighed, Samarbejde, Tillid og Faglighed

Derudover er Elstyrken medlem af Global Compact Network Denmark – en del af FN’s Global Compact Network, som verdens største frivillige initiativ for ansvarlige virksomheder.

Læs mere på Elstyrken.dk

 


 

Elstyrkens 3 gode råd, før du går i gang med bæredygtig forretningsudvikling

1. Kend din nuværende strategi. Du skal vide, hvor du er i dag. Hvis du ikke har en nedfældet strategi, så start dér.

2. Overvej, hvordan du vil kommunikere. Vi har lært, at tingene først bliver håndgribelige og nemmere at forstå, når det bliver visualiseret.

3. Ledelsen skal involvere sig, hvis du virkelig vil forandre.

 


 

Virksomhedsprogrammet:
Tilskud til grøn omstilling

Landets seks erhvervshuse driver Virksomhedsprogrammet, der giver små og mellemstore virksomheder tilskud til rådgivning, investeringer i konkret teknologi samt kompetenceudvikling, fx:

SMV:Grøn 2.0
En voucherordning, hvor virksomheder kan søge om støtte til investeringer, til rådgivning eller en kombination heraf – med det formål at komme videre på den grønne rejse mod at reducere ressourceforbrug og affaldsmængder. 

SMV:Grønne Kompetencer 
Målrettede kompetenceløft, der klæder medarbejdere, ledelse og bestyrelse på til at løfte de strategiske beslutninger, konkrete nye opgaver og EU-krav.

Læs mere på virksomhedsprogrammet.dk

 


 

Skal vi hjælpe med at styrke din virksomhed?

Som konsulenthus har inforevision mange kompetencer og specialer, men kernen i alle vores aktiviteter er revision, regnskab og rådgivning for mindre og mellemstore virksomheder og deres ejere.

Vores fornemste opgave er at hjælpe med at udvikle og styrke din virksomhed.

Læs mere om os her på siden,.

Ulrik Christensen
Partner, statsautoriseret revisor
Mobil 21 71 99 53
uc@inforevision.dk