Hver dag logger titusinder af danskere på arbejdsmails og virksomhedsnetværk hjemmefra. Det er ...
27. marts 2020

Hjemmearbejdspladsen – et slaraffenland for it-kriminelle

Hver dag logger titusinder af danskere på arbejdsmails og virksomhedsnetværk hjemmefra. Det er smart – men pas godt på sikkerheden.
 
It-kriminelle har ingen skrupler. De udnytter corona-krisen til fx at lokke brugernavne og adgangskoder ud af dig, til at få dig til at betale falske fakturaer, og til at snyde dig til at klikke på vedhæftede filer, der risikerer at låse it-systemerne i din virksomhed.

I inforevision har vi travlt med at hjælpe såvel vores kunder som egne medarbejdere med at etablere gode hjemmearbejdspladser, hvor både sikkerheden og brugervenligheden er i orden.

– Vi oplever flere forsøg på snyd end normalt. Der er større fangster i vores spam-filtre, og de it-mæssige risici er væsentligt større nu, hvor så mange arbejder fra hjemmecomputere, siger it-driftschef Martin Willemoes fra infoit.

Sørg for ekstra vejledning og information

Martin Willemoes anbefaler, at man som virksomhed ikke slækker på sikkerhedskravene på trods af den ekstraordinære situation, når man giver medarbejderne adgang til virksomhedens systemer.

– Selv virksomheder, hvor medarbejderne er vant til at arbejde hjemmefra, skal passe ekstra godt på nu. De it-kriminelle udnytter situationen groft, og det er vigtigt at sørge for god information og support til medarbejderne.

– Det er også vigtigt at huske, at der vil være mange brugere, der logger på hjemmefra for første gang, eller som generelt er knapt så erfarne pc-brugere. De vil være nemme ofre for snyd, fordi de ikke er fortrolige med de dialogbokse, der dukker op. Derfor kan det være en god idé at give dem ekstra vejledning og information, siger Martin Willemoes. 

5 ting, du som medarbejder skal være på vagt over for på hjemmearbejdspladsen:

1. Falske login-billeder. De kriminelle bygger hjemmesider, der til forveksling ligner officielle login-sider til myndigheder, online-services m.v. Formålet er at lokke brugernavn og adgangskode ud af dig. Tjek, om webadressen er korrekt. Er du i tvivl, så lad være med at bruge den.

2. Delte filer via fx Dropbox, Microsoft OneDrive, SharePoint mv. Tryk ALDRIG på disse filer/links, med mindre du sidder og venter på netop disse filer og er 100 % sikker på afsenderen. Er du i tvivl, så opret en ny mail til afsenderen eller ring for at høre, om filerne kommer fra ham/hende.

3. SPAM-mails, som pirrer nysgerrigheden. Måske tilbyder de information om Corona eller giver sig ud for at komme fra sundhedsmyndighederne. Tryk aldrig på dem.

4. Opdatér jævnligt din arbejdsomputer, med mindre arbejdspladsen sørger for det fra centralt hold. Dermed har du hele tiden de nyeste antivirusprogrammer.

5. Brug de værktøjer og kommunikationskanaler, som din arbejdsplads har godkendt og stiller til rådighed. Vær også opmærksom på arbejdspladsens sikkerhedspolitik for fx private mailkonti og filudvekslingstjenester.

Yderligere information

Martin Willemoes
It-driftschef, infoit
mwa@inforevision.dk